Lasagne van courgette

De courgettes komen stilaan mijn oren uit. Op een bepaald moment kan je gewoon geen nieuwe recepten meer bedenken. Maar deze week kreeg ik weer enkele jonge moestuincourgettes, dus moest ik ermee aan de slag. Pinterest heeft mij geleerd dat je courgetteplakken ook kan gebruiken als lasagnebladen. Zo smokkel je meer groenten in je lasagne. Bij skinnytaste, een Amerikaanse kookblog boordevol slanke recepten die ik jullie alleen maar kan aanbevelen, vond ik een lekker recept. En ik moet eerlijk toegeven dat ik de lasagnebladen niet gemist heb. Zoals jullie op de foto kunnen zien, was ik de oven eventjes uit het oog verloren. Met als resultaat een donker korstje.

Als je het vandaag te warm vindt om je oven aan te zetten, geen paniek. Overmorgen wordt het pak koeler volgens de weerman.
Lasagne van courgetteschijven

Ingrediënten voor 6 personen – 8 ProPoints per persoon:

  • 3 middelgrote courgettes
  • 1 ajuin
  • eventueel een teentje look
  • 400 g mager rundergehakt
  • 800 g tomaten (vers of uit blik)
  • 500 g ricotta
  • 1 ei
  • 30 g parmezaan
  • 100 g emmental light
  • 1 eetlepel fijngesneden basilicumblaadjes
  • 1 eetlepel fijngesneden oreganoblaadjes
  • paprikapoeder, naar smaak
  • 1 koffielepel olijfolie
  • peper en zout

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 150 ° C, op grillstand.

Was de courgettes en snij ze met de mandoline in de lengte in plakken van ongeveer 3 mm. Leg ze in een grote ovenschaal en grill ze 10 minuten in de verwarmde oven. Draai ze dan om en zet ze nog eens 10 minuten in de oven. Haal de courgetteplakken uit de oven en dep ze zo droog mogelijk met keukenpapier.

Snij ondertussen de ajuin en de look fijn en bak ze glazig in de olijfolie. Doe het gehakt erbij en bak het rul. Voeg de tomaten, basilicum, oregano, paprikapoeder en pezo toe en laat een halfuurtje sudderen op een zacht vuurtje.

Meng de ricotta met de parmezaan en het ei. Kruid met peper.

Verwarm de oven voor op 190 °C.

Neem een grote ovenschotel of meerdere kleine (ik had 1 grote schotel en 1 kleine) en leg een laagje vleessaus op de bodem. Bedek met een laagje courgettes en leg er een laagje ricottamengsel op. Eindig met een laagje vleessaus en bestrooi de schotel(s) met emmental. Zet in de voorverwarmde oven gedurende 20-30 minuten.

Smakelijk!

Een gedachte over “Lasagne van courgette

Geef een reactie

