Tonijnsteak met citroensaus

Tonijn is een van mijn favoriete vissoorten. Verse tonijnfilet eet ik heel weinig – het is een peperdure vissoort – maar ik maak het altijd liever zelf klaar. Ik gruwel van de tonijnsteaks die ze in hippe restaurants op je bord zwieren: de ene kant gebakken, de andere rauw. Ofwel eet je rauwe vis, ofwel gebakken vis, maar niet iets tussenin. Ik eet het liefst doorbakken tonijn. Daarom moet er een sausje bij, anders wordt het te droog.

Dit citroensausje is licht en heel zomers, ook door de kruiden. Ik heb dit gegeten met een slaatje van rode ui, sperziebonen en tomaat en gestoomde krielaardappelen. Let wel op met de hoeveelheid citroensap want de ene citroen is veel zuurder dan de andere. Proeven is de boodschap!

Tonijnsteak met citroensaus

Ingrediënten voor 2 personen – 6 ProPoints per persoon:

  • 2 rauwe tonijnsteaks (samen ongeveer 300 g)
  • 250 ml magere visbouillon
  • geraspte schil van een halve citroen
  • 4 eetlepels citroensap
  • 1 koffielepel tijmblaadjes, vers of gedroogd
  • 1 eetlepel peterselie
  • 2 eetlepels maïzena
  • 1 koffielepel olijfolie
  • peper & zout

Zo maak je het:

Verwarm de olijfolie in een pan. Bestrooi de tonijnsteaks met de tijmblaadjes en bak ze. Zet ze opzij en hou ze warm.

Neem een sauspannetje en breng de visbouillon met het citroensap, de citroenschil en de peterselie aan de kook. Laat het wat inkoken en bind de saus dan met de maïzena. Kruid met peper en zout.

Smakelijk!

Geef een reactie

