Ottolenghi’s tweekleurige aubergine, koud en warm

Ik weet het. Bij deze temperaturen zetten alleen zotten hun oven aan. Of mensen die dringend enkele overrijpe aubergines moeten opgebruiken. En aubergines laten hun beste smaak op je smaakpapillen los als ze gegrild zijn. Ik vond inspiratie bij Yotam Ottolenghi, de bekende groentekok. Hij heeft de gewoonte om een waslijst exotische kruiden en specerijen te gebruiken, waarvoor je minstens 3 supermarkten moet aflopen. Maar deze versie van Melanzane alla parmigiana is kinderlijk eenvoudig, ook qua ingrediënten. Ik heb zijn recept bijna letterlijk gevolgd, op de drie kleuren na (ik had toevallig oranje tomaten in huis). Het is een koud recept dat je eet als een slaatje, met wat brood, pasta of quinoa. Vooral de combinatie van de smaken is onweerstaanbaar. Koriander is een kruid dat ik bijna nooit gebruik (puur smaakt het naar waspoeder), maar in dit recept past het perfect. Tweekleurige aubergine Maar ik zat met Melanzane alla parmigiana in mijn hoofd en wou dus liever een warme schotel met een krokant mozzarellakorstje. Ik heb de schotel dan maar enkele minuten onder de grill gezet voor dat korstje. De warme versie vond ik nog lekkerder dan de koude en heb ik gegeten met Griekse pasta. Tweekleurige aubergine warm   Ingrediënten voor 4 personen – 5 Propoints per persoon:

  • 3 middelgrote aubergines
  • 1 gele paprika, in stukjes van 1 x 1 cm gesneden
  • 2 kleine tomaten, in stukjes van 1 x 1 cmgesneden
  • 2 kl rodewijnazijn
  • 30 g kappertjes
  • 150 g buffelmozzarella
  • 3,5 el parmezaan
  • 1 el + 1 kl olijfolie
  • koriander
  • peper en zout

Zo maak je het: Verwarm je oven voor op 190°C. Snij de aubergines in plakken iets dunner dan een centimeter.  Leg ze op een bakplaat met bakpapier. Gebruik een olijfoliespray om de aubergineplakjes te besprenkelen met olijfolie (100 verstuivingen = 1 kl) aan beide kanten. Kruid ze met zout en peper. Zet ze ongeveer 15 minuten in de oven tot ze gaar en goudbruin zijn. Meng de paprika met de tomatenstukken, de azijn, de kappertjes en een eetlepel olijfolie. Laat dit minstens een halfuur in de koelkast trekken. Leg de aubergineplakken op elkaar in een schaal. Scheur de mozzarella in stukken en strooi ze erover. Bedek het met de paprikasalsa en bestrooi met de koriander en de parmezaan. Als je het koud wilt eten: smakelijk! Als je ook liever gesmolten mozzarella met een korstje wilt, zet de schaal dan enkele minuten onder de grill. Nog smakelijker. 🙂

Bron: Plenty van Yotam Ottolenghi

2 gedachtes over “Ottolenghi’s tweekleurige aubergine, koud en warm

  1. Pingback: Zomerse courgettelasagne | Skinny & spicy

Geef een reactie

