Aspergesoep light

Na mijn trip naar Portugal had ik zin in mijn favoriete Vlaamse groente: asperges. Ik stelde mijn koelkast wat kouder in en legde alvast een vochtige handdoek klaar om de asperges zo goed mogelijk te bewaren. Omdat de temperaturen hier weer in vrije val zijn gegaan, heb ik een lichte en gemakkelijke aspergesoep klaargemaakt.

De meeste recepten voor aspergesoep zijn calorierijk omdat er veel volle room wordt gebruikt. In mijn kookboekencollectie vond ik een receptje voor een room- en vetvrije versie. Het is heel snel klaar en je hebt behalve verse asperges alleen wat magere melk en water nodig. Dat heeft iedereen in huis, toch? Maar het allerbeste is dat je voor dit lekker soepje geen propoints moet aanrekenen.

Het recept komt uit Liens lichte klassiekers, een kookboek van Lien Willaert met nuttige tips om gerechten lichter te maken.

Aspergesoep

Ingrediënten voor ongeveer een liter soep – 0 Propoints voor 1 portie:

  • 500 g witte asperges
  • 1 liter water
  • 1,5 dl magere melk
  • peper en zout

Zo maak je het:

Was de asperges en breek het houtige deel onderaan af. Schil ze van boven naar onder en bewaar de schillen.

Breng het water aan de kook en voeg de aspergeschillen toe. Laat ze een kwartiertje koken. Haal de schillen dan uit de kookpot en kook de in stukken gesneden asperges in dit vocht tot ze gaar zijn. Hou de aspergepuntjes apart voor de versiering.

Giet de rest van de asperges af, maar bewaar het kookvocht. Mix de asperges apart en voeg dan geleidelijk het kookvocht en de melk toe, tot je vindt dat de soep vloeibaar genoeg is. Kruid de soep met veel peper en zout (er zit geen bouillon in) en voeg de aspergepunten er weer bij.

Smakelijk!

Bron: Liens lichte klassiekers

 Liens lichte klassiekers

Een gedachte over “Aspergesoep light

  1. Pingback: Asperges met roerei en garnalen à la Jeroen Meus | Skinny & spicy

Geef een reactie

