Avocadonestjes

Als ik avocado’s zie liggen in de groentewinkel, kan ik moeilijk aan de verleiding weerstaan om ze te kopen. Je kunt er veel meer mee doen dan er guacamole van maken. Ik combineer ze vaak met garnalen of gerookte zalm en ik eet ze liever warm dan koud.

Avocado’s zijn zeer gezond door hun vezels, vitaminen en mineralen. Maar ook doordat ze veel gezonde (mono-onverzadigde) vetten bevatten. Dat maakt ze natuurlijk ook calorierijk. In dit recept gebruik ik een halve kleine avocado per persoon. Ik heb het als lunch gegeten, samen met 50 g volkorenbrood (+ 3 SP).

Wat mij bevalt aan dit recept, is de combinatie van de zoute, gerookte smaak van de ham, met de zachte avocado en het bijna volledig gestolde ei. Je hebt er bijna geen werk aan en het ziet er toch feestelijk genoeg uit om te serveren voor onverwacht bezoek. Gebruik wel rijpe avocado’s zodat je ze mooi in twee kunt snijden.

Avocadonestjes met ham en ei

Ingrediënten voor 2 personen – 8 SP per persoon:

  • 1 avocado van 160 g
  • 2 eieren (liefst kleine)
  • 2 dunne sneetje serranoham of een andere soort ontvette gedroogde ham
  • kruiden naar smaak (ik nam chilivlokken, een steakkruidenmix en zout)

Zo maak je het:

Verwarm je oven voor op 175 ° C.

Snij de rijpe avocado in twee en verwijder de pit. Maak de holte van de pit eventueel nog wat groter zodat de ham en de eierdooier erin passen. Drapeer een sneetje ham in elke avocadohelft. Leg de avocadohelften in een ovenschaal.

Probeer de eierdooier te dresseren op de ham. De avocado’s zijn niet groot genoeg voor al het eiwit, dus wees voorzichtig. Kruid de avocadohelften.

Zet ze in de voorverwarmde oven tot het eiwit gestold is (ongeveer een kwartiertje, afhankelijk van je oven).

Smakelijk!

Verjaardagmuffins voor Skinny & spicy

Ongelooflijk maar waar: er is weer leven op Skinny & spicy na twee maand stilte. Stilte door gebrek aan inspiratie, te weinig goesting om te bloggen en probeersels met een andere fotostijl. Ondertussen is de goesting om te bloggen weer helemaal terug én heeft Skinny & spicy vorige week zijn eerste verjaardag gevierd. Omdat deze blog een lentekind is, heb ik een fris bakrecept gekozen met lente-ingrediënten als rabarber en lavendel. Lavendel in een bakrecept? Ja, het is zeer aromatisch en bovendien calorieloos. Je vindt het in de betere kruidenwinkel.

Raberbermuffins met lavendel Lees verder

Aardappel-preikoekjes met avocadosalsa

Volgende maand begint Dagen zonder vlees (DZV), een initiatief dat ons vegetarischer wil doen eten tijdens de vastenperiode. Vegetarisch hoeft niet beperkt te zijn tot een kant-en-klare vleesvervanger bakken of peulvruchten een halve dag laten koken. Het kan veel creatiever zonder dat het per se veel tijd en moeite moet kosten. Om jullie te inspireren voor DZV zullen hier de volgende weken meer veggierecepten dan anders verschijnen.

Een van die simpele en smakelijke recepten is dit recept, alweer uit de Gezondspecial van Libelle Lekker. Het leukste aan dit recept is de smakencombinatie. De avocadosalsa past perfect bij de krokante koekjes en de wasabipasta geeft de avocado de punch die hij nodig heeft.

Aardappel-preikoekjes met avocadosalsa

Lees verder

Gezond winterslaatje met gebakken ricotta

Om het jaar goed te beginnen, wordt het eerste recept op Skinny & spicy een maaltijdsalade. Gezond, licht en toch hemels lekker. Een topcombinatie dus. Dit slaatje is het lekkerst als de gebakken ricotta nog lauw is.

Het recept komt uit de speciale editie van Libelle lekker over gezond koken, met hier en daar enkele aanpassingen naar mijn smaak en voor de SmartPoints. Veel recepten in dat boekje zullen hier nog op tafel verschijnen.

Winterslaatje met gebakken ricotta Lees verder

Drie feestelijke hoofdgerechten

Nu Kerstmis achter de rug is, kunnen we ons voorbereiden op de volgende feestdagen. Voor wie het nog ziet zitten om dan een licht verteerbare maaltijd op tafel te toveren, is er hier nog wat inspiratie voor vlees- en visfans en veggies.

  • Hertenkalffilet met witloofstoemp en frietjes van pastinaak en knolselder

Wild staat feestelijk en hoort bij deze tijd van het jaar. Als je voor de magere stukken kiest, vallen de calorieën best mee. De witloofstoemp is een recept van Frank Fol en is hier al jaren een succesnummer. De frietjes passen er goed bij en kosten je toch geen SmartPoints.

Hertenkalffilet met witloofstoemp

Lees verder

Drie voorgerechten voor de feesttafel

In de feestenreeks gaan we verder naar het voorgerecht. Voor wie geen gourmet, fondue of raclette gepland heeft, zijn hier drie lichte voorgerechten. Eentje met zeevruchten, eentje met vlees en een vegetarische versie. Voor elk wat wils dus.

Knolseldersoep met sint-jacobsvruchten

Deze soep serveer je het best in een diep bord (niet zoals op de foto dus), zodat je twee sint-jacobsvruchten per persoon kan serveren. Op vlak van calorieën/propoints is dit een topper want de soep bevat geen Smartpoints en de sint-jacobsvruchten zijn ook bijna calorieënvrij (5 stuks voor 1 SmartPoint). De soep is nogal dik, maar je kan er meer groentenbouillon bij gieten als je het graag wat vloeibaarder hebt.

Knolseldersoep met sint-jacobsvruchten

Lees verder

Drie slanke feesthapjes

Het is hier al verschrikkelijk druk geweest, maar vanaf vandaag vliegen we erin met enkele feestrecepten. En we beginnen bij de aperitiefhapjes.

  • Feestelijk glaasje met kip-mangococktail en limoendressing

Doorgaans eet ik seizoensgroenten en -fruit, maar voor de feestdagen mag het al eens wat exotischer zijn. De combinatie van kip met mango en limoendressing is een licht smaakbommetje dat je gasten warm maakt voor de rest van het menu.

Feestglaasje met kip en mango Lees verder